DE CE DISCIPLINELE OPTIONALE SUNT DE FAPT OBLIGATORII IN ROMANIA
Materiile optionale au devenit in timp o traducere a unor noi discipline, in fapt, obligatorii.
Concret, elevii au la dispozitie doua sau mai multe materii din care trebuie sa aleaga un singura, pe care o vor studia ca disciplina optionala tot anul. Din moment ce au optat pentru respectiva disciplina, participarea la cursuri devine obligatorie.
In invatamantul romanesc problema optionalelor devine tot mai greu de gestionat, iar in cele mai multe cazuri elevii sunt nevoiti sa se inscrie la discipline pe care nu isi doresc sa le studieze, din simplul motiv ca nu au alternative. Din lipsa de profesori sau pentru ca numarul elevilor care opteaza spre anumite optionale este prea mic, se ajunge chiar la situatii in care conducerea scolii decide ca toate clasele sa faca acelasi optional.
Faptul ca disciplinele optionale nu reflecta in mod real alegerea elevilor a fost subliniat recent si de ministrul Educatiei, Adrian Curaj.
“Parerea mea este ca optionalele nu reflecta optiunile elevilor real (…), trebuie sa folosim cat mai mult resursele scolii si resursele pe care le putem atrage in scoala, astfel incat sa putem sa particularizam efortul pe care il facem spre elevi. (…) Daca vrem cu adevarat sa se intample ceva in zona aceasta trebuie sa ne apropiem de ideea unor resurse educationale deschise. (…)
Sper ca experienta legata de optionale sa devina din ce in ce mai vizibila (…), pentru ca sunt convins ca spatiul de inovare cel mai teribil este in zona acestor programe, as vrea ca majoritatea lor sa ramana optionale, sa se consolideze ca optionale, adica sa lase cat mai mult profesorul sa ofere o educatie personalizata elevului. Sigur, sunt initiative, ne putem gandi ca la un moment dat unele dintre ele pot ajunge si in curricula principala obligatorie, dar pentru mine este important sa vedem in spatiul acela de 25% la dispozitia profesorului cum anume aceste optionale pot fi reflectate orizontal”, a declarat ministrul Educatiei.
Acesta considera ca in anii urmatori ar trebui investit pentru a doua si a treia competenta a cadrelor didactice.