RADIOGRAFIA INVATAMANTULUI ROMANESC: ANALIZA CURTII DE CONTURI
Universitatile romanesti au tot mai putini studenti de la un an la altul, iar calitatea educatiei lasa de dorit. Aceasta este concluzia Curtii de Conturi, in urma unei analize a evolutiei invatamantului superior romanesc, in perioada 2011-2015.
Concluziile analizei arata o scadere semnificativa a numarului de studenti, reprezentantii Curtii de Conturi aratand ca am ajuns aici in urma scaderii natalitatii, dar si din cauza pregatirii slabe a elevilor in sistemul preuniversitar.
Calitatea educatiei romanesti a devenit cu atat mai indoielnica dupa eliminarea examenelor de admitere in invatamantul superior, ceea ce a permis aproape oricarui absolvent de liceu sa fie admis la o facultate, acesta avand sanse reduse sa se adapteze pietei muncii.
Studiul arata si ca elevii romani au obtinut in permanenta rezultate slabe la testele PISA, ceea ce indica performantele reduse ale invatamantului primar si gimnazial.
In plus, populatia scolara s-a redus cu 1,4 milioane de elevi in perioada 1990/1991-2013/2014. Gradul de cuprindere in invatamant a populatiei de 15-18 ani a crescut pana in anul scolar 2009-2010, dupa care a inceput din nou sa scada.
In acelasi interval de timp a crescut si abandonul scolar, motivul principal fiind pus pe seama desfiintarii invatamantului profesional (invatamantul liceal fiind singura optiune.) S-a revenit asupra deciziei in anul scolar 2012-2013, insa consecintele s-au mentinut.
Tocmai din cauza abandonului scolar si a numarului mic de candidati care se inscriu in institutiile de invatamant superior din Romania, universitatile au renuntat la organizarea examenelor de admitere, iar astfel s-a creat presiune asupra invatamantului liceal pentru a promova incompetenta, mai arata studiul.
De asemenea, invatamantul liceal avea drept criteriu de evaluare a performantei promovabilitatea – ceea ce a permis elevilor slab pregatiti sa aiba acces la admiterea in universitati.
Studiul mai arata si ca numarul absolventilor de liceu s-a mentinut constant la cca. 200 mii, insa numarul absolventilor care au promovat examenul de bacalaureat a scazut drastic incepind cu anul scolar 2010/2011. Introducerea camerelor de luat vederi in salile de examen a salubrizat modul in care era promovat examenul de bacalaureat.
Concluziile studiului arata ca invatamantul superior performant poate deveni realitate doar daca avem un invatamant preuniversitar performant.
“Efectele negative ale unei politice orientate prioritar spre invatamintul superior au inceput deja sa se vada in insasi evolutia viitoare a acestuia. Fara o baza solida in invatamintul preuniversitar, invatamintul superior risca sa esueze calitativ”, arata studiul.