Privește:  / Psycho, sex / Psihologia elevului

Psihologia elevului

images 3

Fiecare elev este unic.

Pentru a face fata bine unui examen, tanarul are nevoie de cunostinte teoretice acumulate, experienta, dar si de intuitie si imaginatie. Nu in ultimul rand, ar trebui sa fie odihnit in ziua examenului, cu mintea limpede, lasand deoparte fricile inutile si temerile care pot sa-l blocheze.
Sa nu uitam ca o anxietate in doza mica faciliteaza succesul la un examen, dar atunci cand anxietatea este prea ridicata, poate sa apara o inhibitie din partea elevului, putand claca la examen.

In cabinetele de psihoterapie, unul din sfaturile cele mai utile pe care le dam elevilor sau studentilor aflati in fata examenelor este de a le considera niste situatii in care se confrunta mai degraba cu ei insisi decat cu ceilalti. Este vorba despre o competitie care se duce pe plan personal. In cele din urma, acest sfat elimina ideea de competitie acerba cu ceilalti si ii dezanxieteaza pe cei care se confrunta cu situatia de examen.

Haideti sa vedem cateva motive pentru care tanarul se pregateste insuficient pentru un examen:

- este pur si simplu lenes
- parintii il tin acasa sa ingrijeasca de un frate mai mic
- existenta unor tulburari emotionale
- doreste in acest mod sa atraga atentia asupra lui
- manifesta o insuficienta incredere in fortele proprii
- manifesta o stare puternica de anxietate
- are o teama fata de o anumita materie
- retragere sociala
- fobie sociala
- existenta unor dificultati in cadrul cuplului (tanarul atrage in acest mod atentia parintilor asupra lui)
- teama de separare de familie (pentru examenul de capacitate si in special la copiii dependenti si cu parinti hipergrijulii)
- beneficiile secundare aduse de frica de examen (parintii se poarta intr-un anumit mod, mai protectiv, cu tanarul respectiv, pentru a nu-l stresa si mai mult)
- parintii au asteptari prea inalte in legatura cu copiii lor si tanarul se teme sa nu-i dezamageasca (de pilda, parintii au asteptari mari din cauza existentei unui alt copil pe care il au si care prezinta deficiente intelectuale)
- teama de a fi dezaprobat de ceilalti, de a nu se face de ras
- familii perfectioniste (modele de educatie excesiv de rigida, iar interactiunile din interiorul familiei sunt practic inexistente) – pot apare tulburarile obsesivo-compulsive
- tulburari ale comportamentului alimentar (anorexie nervoasa, bulimie nervoasa)

In general, psihologul ar trebui sa inteleaga semnificatia fiecarui comportament, fapt care presupune cunoastere tanarului si a conditiilor de mediu in care acesta se dezvolta. Comportamente asemanatoare pot avea semnificatii diferite si servesc unor scopuri diferite. De pilda, crizele de furie pot fi expresia unei anxietati foarte ridicate a tanarului, dar si a unei stari de nemultumire profunda fata de sine, fata de scoala sau fata de familia sa de origine.

Ce este frica de examen?

Frica se refera la o situatie precis delimitata sau poate avea un caracter generalizat. In general, fricile sau fobiile sunt preluate prin invatare de la adultii cu care vin in contact (modelul preluarii fricii prin contagiune). Daca parintii se tem de examen, copiii au toate sansele sa preia aceste frici. Exista si cazuri cand fricile apar in urma unor experiente personale (de exemplu, teama de examenul de bacalaureat apare dupa ce tanarul a avut un insucces la examenul de capacitate).
In cabinetele de psihoterapie se utilizeaza tehnici comportamentale bazate pe metoda desensibilizarii (tanarul isi imagineaza situatia de examen, profesorul care intra in clasa, se dau subiectele, se concentreaza asupra temelor etc), tehnici de relaxare, administrarea unui somnifer usor pentru restabilirea pattern-ului corect de somn.

Cateva directii terapeutice pentru obtinerea succesului la examen:

- eliminarea factorilor perturbatori care afecteaza invatarea scolara, factori care tin de familie si de scoala
- sa se incurajeze succesele tanarului prin intariri pozitive (laude, premii) pentru ca acesta sa-si castige increderea in sine)
- tanarul sa aiba incredere ca este capabil sa reuseasca
- o apreciere foarte exacta a ceea ce stie si a ceea ce nu stie tanarul
- invatarea in pasi mici (pentru a facilita invatarea si pentru ca elevul sa observe mai usor progresele)
- programul de invatare sa fie astfel conceput incat sa obtina usor succese
- sa exista feedback-uri adecvate care sa ateste succesul (intre profesor si elev)
- un sistem constant de recompense pentru fiecare mic progres

Foarte importante sunt si sugestiile pozitive pe care parintii le administreaza copiilor.
De multe ori, parintii le spun acestora: „Nu muncesti destul, nu te straduiesti!”, in timp ce tanarul este convins ca a facut tot ce este posibil pentru a invata, dar nu a invatat. Scoala devine astfel un loc al unor experiente negative. In cele din urma, tanarul devine convins ca oricat de mult va incerca, nu va reusi, deschizandu-se astfel calea nefericirii si a descurajarii.

In cele din urma, cheia succesului la un examen il constituie restabilirea increderii in sine si cresterea autostimei!!!