Privește:  / Programe / Keep Rollin’ și educația împotriva discriminării persoanelor cu dizabilități

Keep Rollin’ și educația împotriva discriminării persoanelor cu dizabilități

switzerlnd-kp-rollin

În perioada octombrie – decembrie 2015 au avut loc 34 de evenimente cu filmul Keep Rollin’ (r. Stefan Hillebrand, Oliver Paulus, 2013)  în cele 13 orașe incluse în proiectul Filme pentru Liceeni.

Deși de cele mai multe ori tema sociala a filmului nu a fost una foarte apropiată realității lor imediate, după vizionare, pornind de la exemplele din film, elevii au identificat  o parte din obstaclele cu care se confruntă persoanele cu dizabilități în România (lipsa rampelor pentru cărucioare în instituții publice și private, în mijloace de transport în comun, indiferența sau prejudecățile unora dintre noi etc). De asemenea, pornind de la personajele din film, elevii au identificat o parte dintre cauzele ce determină discriminarea (ex: comunicarea deficitară sau lipsa de informare, gândirea critică deficitară). De menționat că de fiecare dată când elevii au fost rugați să enumere calitățile și defectele personajului principal, aceștia nu au adus în discuție particularități fizice, și asta fără să li se fi cerut din enunțul întrebării.

O atenție mai mare a fost acordată fenomenului de bullying, foarte răspândit în școli. Elevii au identificat cu ajutorul speaker-ului cele trei categorii în care poate fi încadrat (agresiune verbală, agresiune socială și agresiune fizică) și au recunoscut efectele negative pe care acesta le are asupra persoanei agresate. La întrebarea ” care a fost prima reacție când Valentin a spus că vrea să jefuiască o benzinărie?”, majoritatea a răspuns că nu l-a crezut capabil, fiindcă avea probleme locomotorii. De aici. discuția s-a extins spre dizabilități și stereotipuri. De cele mai multe ori elevii au știut să identifice o parte din stereotipurile asociate cu dizabilitățile fizice și mentale și au mers mai departe încercând să-și imagineze efectele negative pe care aceste stereotipuri le au asupra persoanelor cu dizabilități, mai ales în perioada copilăriei și a adolescenței. Discuția despre dizabilități a vizat exemplul lui Stephen Hawking, de care elevii au fost apropiați, fiind familiari cu filmul biografic „Teoria totului”, adaptare cinematografică a vieții fizicianului.

Elevii au definit termenul de discriminare și de bullying (a existat un număr redus de elevi care nu a fost familiar cu noțiunea de bullying).De asemenea, au punctat foarte bine scenele din film în care s-au produs aceste fenomene ( când tatăl lui Lukas răcnește la fiul său și îl ironizează la secția de poliție, când Valentin și prietenii săi sunt hărțuiți de o gașcă de băieți). S-au definit tipurile de bullying, iar o elevă din Caracal a completat informațiile pe care le-a adus moderatorul, a spus că există și fenomenul de cyberbullying, care se răsfrânge asupra tineretului, mai ales că ei sunt consumatori activi de internet.

Discuțiile au vizat și înțelegerea propriei responsabilități în sprijinirea persoanelor care suferă de pe urma discriminării din cauza dizabilităților fizice și mentale. Au existat foarte puține proiecții în care elevii au vorbit de la bun început despre personajele principale din film folosind termenul „persoane cu dizabilități”. De cele mai multe ori, aceștia se refereau la ele folosind termenul „handicapați”. Totuși, până la finalul discuției, prin repetarea termenului de „persoană cu dizabilități” și explicarea conotației negative pe care termenul „handicap” o poate avea, în funcție de tonul vocii, de exemplu, elevii și-au însușit acest termen nou și au început să-l folosească.

Au existat și proiecții în timpul cărora elevii sau profesorii prezenți au vorbit despre relația lor cu membri ai familiei, prieteni sau cunoștințe care suferă de anumite dizabilități. Au pus accent asupra pasiunilor lor, a calităților și talentului artistic și au dat exemple de metode prin care i-au putut ajuta în diferite situații. De menționat că, referitor la felul în care autoritățile gestionează problema persoanelor cu dizabilități în Romania, acești liceeni sunt de părere că situația este critică, sprijinul autoritățlior aproape inexistent și nu văd o ameliorare în viitorul apropiat.

Un alt mod de implicare în sprijinul personelor cu dizabilități, identificat și practicat de unii dintre ei, este voluntariatul în școli speciale sau centre destinate persoanelor cu diferite dizabilități.

În ceea ce privește raportarea la lectia de cinema, întrebarea de deschidere a discuției: „Este Keep Rolling un film de ficțiune sau un film documentar?”, i-a stimulat pe elevi să gândească critic. Răspusurile au variat, dar cei mai multi elevi au considerat ca au urmarit un film de ficțiune, concluzie la care au ajuns observând că unele dintre personaje sunt interpretate de persoane cu dizabilități în viața reală. După discuția cu speaker-ul, aceștia au înțeles mai clar diferențele dintre filmul documentar și filmul de ficțiune, reușind să identifice motivele pentru care filmul vizionat de ei este unul de ficțiune (scenariu, personaje). De asemenea, elevii au fost impresionați să afle că tinerii din film nu sunt actori de profesie. În timpul discuției elevii au reușit de cele mai multe ori să-și argumenteze răspunsurile folosindu-se și de întrebările ajutătoare ale speakerului.